Legorobot

Om depåbiblioteket

Sveriges depåbibliotek är ett gemensamt fjärrlånemagasin för hela landets bibliotek. Boksamlingen utökas kontinuerligt genom donationer från folk- och skolbibliotek. Även vissa forsknings- och specialbibliotek bidrar med gåvor. Samlingen omfattar äldre och nyare litteratur på svenska och är sökbar i Libris Länk till annan webbplats..

Depåbiblioteket är tillgängligt för alla att låna från. Du som är privatperson vänder dig till ditt lokala bibliotek som förmedlar fjärrlån från oss.

Under Bok- och biblioteksmässan 2016 medverkade Magdalena Sjöström från Sveriges depåbibliotek och lånecentral i Kungliga bibliotekets monterprogram: Gallrade böcker – avfall eller resurs? Länk till annan webbplats.

Sveriges radio P4 Västerbotten gjorde ett inslag om Sveriges depåbibliotek och lånecentral (2017-02-16) och Västerbottens-Kuriren har gjort en film: Dold skatt under Umeå centrum (2017-03-01).

Svensk biblioteksförenings utmärkelse för framstående insatser Länk till annan webbplats. inom folkbiblioteksområdet, döpt efter biblioteksideologen och humanisten Bengt Hjelmqvist tilldelades Madelein Enström som bland annat arbetat vid Sveriges depåbibliotek och lånecentral i Umeå. Priset delades ut på Stockholms stadsbibliotek i november 2017.