Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Under dagen hölls en workshop med barnen för att samla in idéer för vad man ska kunna göra i Sjöparken på sommaren.

”En park med bara snälla människor”

Lördag 14 september bjöds Umeåborna in till en familjedag i blivande Sjöparken på Tomtebo strand. Förutom flera roliga aktiviteter som cykelstig, kanoter, brandbil och fikahäng, var dagen även ett tillfälle att samla in idéer om vilka aktiviteter Sjöparken ska erbjuda på sommaren.

– Den här dagen är ett tillfälle att fånga upp idéer om vad både barn och vuxna skulle vilja kunna göra i parken på sommaren, berättar Axel Thorén, landskapsarkitekt på gator och parker, Umeå kommun.

Sjöparken är en av sex nya parker som planeras på Tomtebo strand, och den kommer att utvecklas över tid med inspel från Umeåbor. Förslag samlades in både genom en dialogfråga i en tipspromenad och en kreativ workshop för barn i en målarhörna där bara fantasin satte gränser.

Ida Hillebjörk, projektledare från Umecom, hade fullt upp med att hinna med att sätta upp alla teckningar som målades.

Undervattenssandstrand, utomhusbio och pumptrack

Med hjälp av medborgarverkstaden Umecom fick barnen lämna förslag på vad de vill kunna göra i parken genom skapande med vattenfärg, glitterlim och paljetter. Några av idéerna var en äventyrslekpark, en park med bara snälla människor, ett legobadhus, undervattenssandstrand, pumptrackbana, utomhusbio, en scen för dans, vattenrutschkana och en rosettkarusell.

Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Tack vare att dagen arrangerades tillsammans med flera aktörer erbjöds ett brett utbud av aktiviteter som; kanoter, dirtbikes, prova på aktiviteter med brandförsvaret, fika, tipspromenad och grillmöjligheter.

Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Några av alla fina teckningar som målades med idéer. Bland förslagen var bland annat ett legobadhus, undervattenssandstrand, pumptrackbana, utomhusbio och en rosettkarusell.

Från tipspromenaden kom topp 5 över de mest önskade aktiviteterna i parken: bada, leka i lekpark, åka vattenrutschkana, träna och klättra. Andra populära förslag var; cykelbana, skatepark, paddla kanot, grilla, fiska, hinderbana och sommarcafé.

Totalt samlades över 200 förslag in, både från stora och små, genom tipspromenaden där en av frågorna var just: "Vad vill du kunna göra i Sjöparken?"

– De önskemål vi fått in kommer att tas med i det framtida arbetet med parken. Det kommer att dröja ett tag innan något konkret händer, men parken kommer att växa fram över flera år, tillsammans med idéer från Umeåborna, säger Axel Thorén.

Avslutningsvis vill vi tacka alla som kom och bidrog till en fantastisk dag, både arrangörer och besökare!

Kommer du på fler ideer på vad du vill kunna göra i parken? Ingen fara, du kan skicka in dem här:

Vad vill du kunna göra i Sjöparken?

Läs mer om projektet:

Större projekt, Tomtebo strand

tomtebostrand.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.