Vy över kajen

Umeå på fjärde plats i rankningen Årets superkommun

Umeå kliver ner från tronen som Årets superkommun, men får en fin fjärdeplats i rankningen som genomförs av tidningen Dagens Samhälle. Vinnare i kategorin Städer och stadsnära kommuner blev denna gång Habo kommun.

Utmärkelsen Årets superkommun som Umeå vann 2023 delas ut av tidningen Dagens Samhälle och rankningen bygger på officiell statistik. Skola, kultur och fritid samt klimat och miljö är kategorier där nyckeltalen för Umeå bedöms som extra starka i år. Dessutom sticker Umeå ut som idrottsstad.

– Att Umeå kommun åter igen får en stark placering i årets ranking känns naturligtvis fantastiskt roligt och inspirerande. Det är kommunens medarbetare, den starka samverkan som vi har mellan olika samhällsaktörer och inte minst möjligheterna till arbete och att leva ett gott liv i Umeå som är förklaringen till de fina resultaten i rankingen, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande, Umeå kommun.

Dagens Samhälles redaktion utgår från de senaste siffrorna och den historiska utvecklingen inom ett antal kategorier – som ekonomi, skola, vård och omsorg, kultur och fritid samt attraktivitet (inflyttningsnetto till kommunen). Sammanlagt ingår 18 kategorier i årets mätning.

I mätningen undersöks inte bara nuläget utan den väger också in hur det ser ut inför framtiden genom att undersöka ett antal framtidsfaktorer i kategorier som demografi, näringsliv och arbetsmarknad, integration och utbildningsnivå. Dessutom har de inkluderat sju Agenda 2030-kategorier. Agenda 2030 är gemensamma framtidsmål för världens utveckling, satta av EU:s medlemsländer.

– Umeå är en kommun som har stark tillväxt, ung befolkning och låg arbetslöshet. Umeå växer dessutom både hållbart och tryggt. Med ett väl differentierat och växande näringsliv, universitet, universitetssjukhus och myndigheter och den fina samverkan som finns mellan olika aktörer i Umeå, har vi mycket goda förutsättningar även när det blåser i omvärlden, säger Anders Ågren (M), kommunalråd, Umeå kommun.