Banned Books Week

Umeås folkbibliotek uppmärksammar Banned Books Week i veckan.

Förbjudna böcker uppmärksammas

Mellan 7–13 oktober hålls Banned Books Week Sverige, vilket Umeås folkbibliotek är med och uppmärksammar. Syftet är att främja yttrandefriheten och demokratin.

Boken är ett av de främsta sätten att sprida tankar och idéer. Förbjuds en bok förbjuds även det den förmedlar. En förbjuden bok kan vara en bok som någon tycker att ingen annan ska få läsa. Det kan innebära att den inte får ges ut eller säljas, att innehållet censureras eller att den plockas bort från skolor och bibliotek.

Påtryckningar i Sverige

I USA infördes 1 477 bokförbud under hösten 2022. I Ungern finns det sedan 2021 en lag på att barn under 18 ska skyddas från böcker vars innehåll berör hbtq-frågor. Bokhandeln Knihauka i Minsk i Belarus tvingades stänga samma dag som den öppnade och 200 böcker beslagtogs i samband med det. Men även i Sverige utsätts bibliotek och skolor för påtryckningar när det kommer till vilka böcker som ska få finnas.

I veckan hålls Banned Books Week Sverige, vilket uppmärksammas av Umeås folkbibliotek. Detta som ett sätt att främja demokratin, det fria ordet och försvara allas rätt att läsa.

Johanna Lindqvist
kommunikatör