Lisa Ewald konstverk

Konstnären Lisa Ewalds nåltovade verk.

Kvinnohistoriskt museum får unikt konstverk

Det blir stor invigning och en grand finale på Kvinnohistoriskt museum i veckan. En unik muralmålning som kommer på plats, samtidigt som utställningen ”Skratt och blodigt allvar – feministiska svenska tecknade serier” avslutas.

Under veckan kommer konstnären Lisa Ewald att befinna sig på Kvinnohistoriskt museum där hon skapar en muralmålning, vilken invigs torsdag 29 augusti. Konstverket kommer att bli nästan tio meter långt och två och en halv meter högt och består av en sprayad väggmålning tillsammans med stora nåltovade ullskulpturer.

Detta sker i samband med avslutningen av serieutställningen "Skratt och blodigt allvar – feministiska svenska tecknade serier" som visas på museet fram till torsdag.

Muralmålningen görs i ett samarbete mellan Kvinnohistoriskt museum och Umeå konsthall då de nåltovade verken ingår i Umeå kommuns konstsamling.

Växer fram ur väggen

Under invigningen av muralmålningen berättar Lisa Ewald om konstverket och sitt serietecknande.

– Skulpturerna i ull kommer att växa ut från den målade väggen och ha samma nyanser. Ullskulpturerna har temat värme och jag ser verkligen – med värme – fram emot att få komma till Umeå och få måla och installera dem med väggmålningen, säger Lisa Ewald.

Kvällen övergår sen i ett ”mingla och måla” där konstnären och illustratören Frida Hammar leder deltagarna genom ett utforskande med flytande tusch.

Torsdag 29 augusti, klockan 18.00–20.00
Kvinnohistoriskt museum

Fri entré. I samarbete med Umeå konsthall och en del av utställningen "Skratt och blodigt allvar".

Emma Ewadotter
Programsamordnare