Kvinna läser en bok på en filt i parken.

Läs bibliotekariernas bästa boktips

Sommaren är här och på våra bibliotek har vi böcker som passar både soffhäng under regniga dagar och strålande dagar på stranden. Våra bibliotekarier tipsar om några av sina egna sommarfavoriter. Från barn- och ungdomsböcker till romaner och hemmasnickartips. Varmt välkommen till något av våra bibliotek, eller biblioteksbussen under sommaren!

Sommarfantasy

I sommar läser jag Bookshops & Bonedust av Travis Baldree. Det är en prequel till Legends & Lattes som jag precis har läst och tyckte mycket om. Böckerna är inom genren cosy fantasy och handlar om orchen Viv som lämnar sitt liv som prisjägare för att testa något nytt och hamnar i en bokhandel i en sömnig stad vid havet. Den perfekta sommarläsningen!

/Tove

Pusseldeckare

Biblioteket av Susan Orlean tar avstamp i 1986 när Los Angeles stadsbibliotek nästan brann ner till grunden och sedan den efterföljande jakten på personen som startade den. Sedan hoppar den mellan författarens egen relation till bibliotek och läsning, bibliotekens idéhistoria och framför allt Los Angeles historia. Det hela drivs på i behagligt tempo likt en pusseldeckare å ena sidan och å andra sidan som en ingående, anekdotkryddad historielektion berättad av en nördig, sympatisk lärare.

En stark rekommendation för alla som vill fördjupa sina kunskaper om bibliotek på ett enkelt sätt!

/Tobias

Serieroman

Hjärnan Darrar av Klara Wiksten är en serieroman som beskriver nitton hyllningsporträtt av människor som på ett eller annat sätt går utanför samhällets regler och ramar för att ge plats åt deras historier. En fantastiskt fin bok att skratta, gråta och glädjas av. En av mina personliga favoriter!

/Frida

Snickarglädje

I sommar läser och inspireras jag av Linnea Dicksons bok Snickarglädje i trädgården, en bok fylld med idéer och konkreta tips på snickarprojekt som passar för alla typer av trädgårdar. Från balkong till odlingslott och den stora trädgården. En bok som är perfekt för den som inte är van att snickra eller allra helst lägger tiden på odlingarna istället.

/Carina

Drakserie

Drakarnas stad: Kampen börjar av Jaimal Yogis och Vivian Truong är en spännande seriebok som handlar om Grace som precis flyttat till Hong Kong tillsammans med sin mamma och styvpappa. När Grace är på skolutflykt träffar hon en gammal gumma som ger henne ett mystiskt ägg - som visar sig vara ett drakägg! Grace börjar förstå att de drakhistorier som hennes pappa berättat för henne när hon var liten och han fortfarande levde, inte bara var påhitt. Precis som i hennes pappa historier så bär draken på stark magi, och onda krafter är ute efter den. Grace och hennes vänner måste skydda draken, vilket blir ett farligt uppdrag. Samtidigt kommer det också fram information om Grace pappas död ... Det är något som inte stämmer.

Boken är väldigt fint illustrerad, särskilt den supergulliga draken! Och lika mycket som den handlar om stora ämnen – det goda mot det onda – handlar den om vänskap och vanliga känslor. Jag väntar med spänning på nästa del i serien!

/Moa