Ett folkhav och en festivalscen under Brännbollsyran.

Brännbollsyran är en av Sveriges största festivaler. Det är en av Umeås många festivaler i vitt skilda musikgenrer. Foto: Visit Umeå/Brännbollsyran.

Brännbollsyran firar femtio år

31 maj öppnar Brännbollsyran på Hedlunda/Noliaområdet i Umeå. Världsartisterna Zara Larsson och Alan Walker gästar den pigga femtioåringen detta jubileumsår. Självklart ska det också spelas brännboll på Mariehemsängarna.

Brännbollsyran är norra Skandinaviens största musikfestival och lockar årligen över 16 000 besökare. ”Yran”, som den kallas av Umeåborna, var ursprungligen en studentturnering i brännboll. Sedan dess har mycket hunnit hända och Brännbollsyran är i dag både ett sportevenemang och en av Sveriges största musikfestivaler.

Stjärnor på scenen

I Brännbollsyran festivalschema finner du artisterna: Zara Larsson, Lil Tjay (US), Veronica Maggio, Alan Walker (NO), Galantis, Victor Leksell med flera. Under tidigare år har festivalen gästats av bland andra Marshmello, Central Cee, Future, Kygo, The Chainsmokers, The Kid LAROI, och Martin Garrix.

Man som gör utslag i brännboll.

Brännbollsyran är världens största brännbollsturnering och har status som VM i brännboll. Foto: Visit Umeå/Brännbollsyran.

Noliaområdet är inhägnat för Brännbollsyran 25 maj–3 juni.
Vad gäller om jag ska passera för aktiviteter på fotbollsplanen eller Thorenhallen?

• Fotbollsplan: Passera via curlingparkeringen och gå in i norra änden av omklädningsbyggnaden.
  • Thorenhallen: Passera via grinden mot Sandåkern. Använd huvudentrén till hallen som vanligt, den ligger utanför festivalområdet.