Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Sonja Viklund är glad över att kunna erbjuda sina låntagare utökade tjänster.

Större utbud och utökad service i Dalarna

Folkbiblioteken i Dalarna erbjuder nu sina låntagare den gemensamma webbplatsen dalabiblioteken.se, med gemensam katalog, boktips, fler e-tjänster än tidigare mm. Vi ställde några frågor till Sonja Viklund från Mora bibliotek för att få veta mer.

Berätta om Dalabiblioteken!

- Dalarnas 15 kommuner har fördjupat sitt samarbete och nu kan låntagare låna och reservera böcker och andra medier från hela Dalarna på ett och samma bibliotekskort. Alla folkbiblioteken finns i en gemensam katalog som finns tillgänglig på den gemensamma webbplatsen dalabiblioteken.se.

Dalabiblioteken har implementerats under våren och är i full drift med alla biblioteken tillgängliga i reservationssamarbetet från juni 2023.

Hur organiserar ni samarbetet?

- Dalabiblioteken drivs av en styrgrupp bestående av alla bibliotekschefer samt länsbibliotekschef och en samordnare för Dalabiblioteken som finns på länsbiblioteket. Arbetsgrupper i Dalabiblioteken är en systemgrupp, en katalogiseringsgrupp, en webb-och informationsgrupp och en mediegrupp.

Dalabiblioteken har gått ifrån bibliografisk service och vi katalogiserar själva och är Librisregistrerande.

Region Dalarna sköter boktransporterna och böcker skickas mellan biblioteken måndag-fredag året om.

Vad har varit utmaningar / framgångsfaktorer för att genomföra den här förändringen?

- De största utmaningarna för att få samarbetet på plats har varit personuppgiftshanteringen och tuffa krav från kommunernas datasäkerhetsombud, samt att få våra IT-avdelningar att samarbeta över kommungränserna.

- Vår stora sammanhållande faktor i dalasamarbetet och hjärtat och själen i vår styrgrupp är vår fantastiska länsbibliotekschef Maria Törnfeldt som håller oss på rätt kurs med mycket värme, glädje och omtanke. All heder och en stor applåd för Maria!

Läs mer på Dalabiblioteken.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., väl värt ett besök. Missa inte den snygga loggan och personalens boktips!